انتخابات

یک اندیشکده در آمریکا امروز (دوشنبه) مدعی شد،‌ ده‌ها سلاح اتمی آمریکا در پایگاه اینجرلیک ترکیه در نزدیکی سوریه در معرض خطر به سرقت رفتن توسط تروریست‌ها یا سایر نیروهای متخاصم قرار دارد.

سلاح‌های اتمی آمریکا در اینجرلیک در معرض خطر سرقت قرار دارد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از خبرگزاری فرانسه، منتقدان مدت‌هاست که نسبت به وجود خطر این 50 بمب اتمی آمریکا در پایگاه هوایی اینجرلیک در ترکیه هشدار داده‌اند.

این مساله در ماه گذشته میلادی در پی تلاش برای کودتا علیه دولت ترکیه شدت گرفت.

مرکز استیمسون در واشنگتن که یک اندیکشده محسوب می‌شود در گزارشی گفت:‌ اینکه آمریکا باید بر تسلیحات اتمی خود در اینجرلیک در صورت بروز درگیری در کشور کنترل داشته باشد،‌ یک سوال بی پاسخ است.

اینجرلیک یک پایگاه حیاتی و مهم برای ائتلاف ضد داعش تحت رهبری آمریکا در عراق و سوریه است اما پنتاگون در مارس سال جاری میلادی به خانواده‌ها و سربازان آمریکایی در ترکیه دستور داد تا این کشور را به دلیل مسائل امنیتی ترک کنند.

لسی هیلی، یکی از مولفان این گزارش نوشت: از نقطه نظر امنیتی، ادامه نگهداشتن این 50 سلاح اتمی در اینجرلیک در ترکیه تاس شانس است. مطمئن هستیم که اوضاع امنیتی در این پایگاه اندیشیده شده است اما این تدابیر امنیتی نمی‌توانند از بروز خطر احتمالی جلوگیری کنند. در صورت کودتا ما نمی‌توانیم مطمئن باشیم که این کنترل باقی می‌ماند. درحالیکه پنتاگون اعلام نکرده این تسلیحات اتمی در کجا هستند اما به نظر می‌رسد که این بمب‌های اتمی برای بازدارندگی در مقابل روسیه و همچنین تعهد به اتحاد آمریکا با ناتو در ترکیه مستقر شده‌اند.

استیو اندریسن، مدیر سیاست گذاری دفاعی و کنترل تسلیحات در شورای امنیت ملی کاخ سفید در سال‌های 1993 تا 2001 که مقاله‌ای را در لس آنجلس تایمز نوشته بود، در این باره گفت: در حالیکه از بروز فاجعه جلوگیری کرده‌ایم، اما شواهدی داریم که می‌تواند این مساله را اثبات کند امنیت تسلیحات اتمی آمریکا در ترکیه می‌تواند یک شبه تغییر کند.

با این حال، "کوری شیک" یکی از محققان در موسسه "هوور" در کالیفرنیا در این باره می‌نویسد: تسلیحات اتمی آمریکا در ترکیه بدون وارد کردن کد قابل استفاده نیست. وجود این بمب‌ها در ترکیه این مساله را ثابت نمی‌کند که آنها در معرض ربوده شدن و استفاده هستند حتی اگر ترکیه موضع خصمانه در قبال آمریکا اتخاذ کند.

پنتاگون اما در این باره به اظهار نظر نپرداخته و در بیانیه‌ای گفته است:‌ ما درباره محل استقرار این بمب‌ها اظهار نظر نمی‌کنیم. ما اقدامات لازم و کافی را برای برقراری امنیت پرسنل نظامی خود،‌ خانواده‌های ایشان و سایر تاسیسات آمریکا در ترکیه اندیشیده‌ایم و به کار خود ادامه می‌دهیم.

مولفان این گزارش همچنین به بیان این مساله پرداخته‌اند که بمب‌های B61 باید به سرعت از اروپا خارج شوند جاییکه 180 مورد از این مدل بمب‌ها در بلژیک، ایتالیا،‌ آلمان، هلند و ترکیه مستقر شده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.